Barcelona Cultura
> Accés al web Rere els murs del Monestir Reserva d'entrades
Concerts
Vespres musicals

Títol

Vespres musicals: La Flor en Paradis. Polifonies & amor cortesà a l’Ars Antiqua

El claustre del Monestir és, sens dubte, un dels espais més commovedors de la ciutat de Barcelona; una autèntica sorpresa quan es descobreix per primera vegada, però també no deixa d’impactar en cada ocasió que s’hi entra als que tenen la sort de tornar-hi habitualment. Aquesta edició del Cicle Vespres Musicals al Monestir de Pedralbes és la desena que Dani Espasa ha desenvolupat com a director artístic, amb uns concerts amb repertoris i músics que ha concebut sempre que hi ha estat passejant o badant gaudint de la seva bellesa. És una selecció de música molt variada, com és habitual en el cicle, però en aquest cas la inspiració és el mateix Claustre, la representació del Paradís a la terra, la relació que estableix entre l’arquitectura ordenada i sòbria amb la vegetació exuberant i heterogènia, el passat perdurable amb l’efímer del paisatge canviant en cada època de l’any, així com fa l’aigua que discorre pels seus racons.

La música medieval, corresponent a l’època de creació del Monestir, no hi podria faltar en aquesta selecció, amb el concert de Tasto Solo, dirigit per un dels especialistes més destacats mundialment, el barceloní Guillermo Pérez. També serà la primera ocasió que la música de Bach sonarà en aquest cicle, amb el concert de Sweet Noyse comandat pel flautista Tiam Goudarzi. Johann Sebastian Bach és sens dubte el creador que ha arribat a crear bellesa a uns límits extraordinaris molts cops seguint unes lleis estrictes de composició, amb un paral·lelisme clar amb l’arquitectura clàssica: bellesa, rigor constructiu, proporció. La música de Maurice Ravel és un miracle, i una de les seves obres més inspirades, el Trio en La menor, també recull algunes de les anteriors indicacions. L’inici, segons Dani Espasa, és verdaderament la descripció sonora d’un jardí màgic, inspiradíssima harmonia que contrasta amb el segon i el quart moviment, amb una complexitat arquitectònica desbordant. El trio de Ravel, juntament amb el del seu compatriota Chausson, l’oferirà l’interessantíssim Trio Da Vinci. Pel que fa a la música del nostre temps, el duet XY (Laura Cruells, veu, i Marçal Ayats, violoncel) aportaran el seu viatge paisatgístic basat en els seus dos treballs discogràfics, un diàleg de dos grans músics del nostre país.

PDF Visualitzat

La Flor en Paradis. Polifonies & amor cortesà a l’Ars Antiqua

Intèrprets: Tasto Solo (Anne-Kathryn Olsen, soprano; Pau Marcos, fídula; David Mayoral, percussions; Guillermo Pérez“organetto” i direcció).

Interpreten obres anònimes extretes del Còdex Las Huelgas, el Còdex Montpellier i Le Manuscrit du Roy, entre d’altres.

Aquest concert presenta una variada selecció de motets compostos durant els anys 1250-1300, quan el motet francès es va establir com el gènere favorit entre les classes intel·lectuals. El motet presentava un suport estructural en el qual era possible, no només plasmar els nous corrents musicals, sinó també proposar un univers artístic on es combinava el que és sacre i el que és profà, el literal i l'al·legòric. En la juxtaposició de diferents temes i subjectes: cants plans dialogaven amb poemes amorosos. Tasto Solo en aquest concert també posa en escena altres peces característiques de l'Ars Antiqua i d'inicis de l'Ars Nova, com ara l'organum-florit: un cant gregorià organitzat en valors llargs i decorat amb ràpids i virtuosos ornaments o “flors”, segons la terminologia medieval.

Dos manuscrits principals han estat utilitzats per a l'elaboració del programa, el famós i preuat Còdex Montpellier i el cèlebre manuscrit de “Las Huelgas”, que recopila la música de les monges i expertes cantores del Monestir de Santa Maria la Reial de Las Huelgas de Burgos, durant els darrers decennis del segle XIII i principis del segle XIV.

Podeu veure el programa tot seguit:

Data

dijous, 6 juliol 2023

Darreres Activitats

Comparteix

Ajuntament de Barcelona