Barcelona Cultura
> Accés al web Rere els murs del Monestir Reserva d'entrades

El blog del museu

Títol

El "museuet" de la cel·la de l'Àngel

El museu

Created date

1/06/2018

Introducció

Reivindiquem la història del monestir a partir del seu primer recull de peces: el "Museuet" de sor Eulària.

L’octubre del 2015, continuant amb la tasca de restauració del cenobi i amb la voluntat de recuperar els espais més emblemàtics del monestir, es varen obrir al públic per primer cop a la història recent de museu, les “estances de les claraboies”, ubicades al nivell superior del primer pis del claustre, amb les cel·les l’Àngel, de Sant Joan i de la Labor. Fou justament a la  cel·la de l’Àngel on sor Eularia Anzizu creà l’any 1902 el primer «Museuet», un espai que reunia peces de tota mena procedents del tresor del monestir, seguint les tendències historiogràfiques del moment, fet que el va convertir en el precedent de l’actual museu.

Sor Eulària fou el nom que com a germana clarissa va adoptar Mercè Anzizu Vila (1868-1916), que posseïa una sòlida formació intel·lectual i un fort esperit crític ben inusual entre els joves de l'època. Les seves inquietuds van motivar una activa participació com a poeta en cercles literaris de la Renaixença  i la labor incansable al convent, així com el seu rigor intel·lectual, van motivar una intensa tasca d'arxivera, historiadora i de gran coneixedora del patrimoni monumental.

Amb la creació d’aquest espai a la cel·la de l’Àngel, Sor Eulària manifestava així l’anhel patriòtic de recuperar els testimonis materials de la història de la comunitat de Pedralbes i de protegir un patrimoni símbol de la seva identitat. A la petita cel·la s’hi agrupaven objectes pel seu interès artístic o històric, o bé perquè en aquell moment no tenien un ús litúrgic o de devoció. Era una mostra del patrimoni que  les clarisses havien reunit al llarg dels segles, i contenia pintures del segle XVI i anteriors, escultures del Renaixement, alabastres, ceràmica, vidres, mobles i brodats.  El «Museuet» era un museu «de família» destinat a la preservació dels objectes i al gaudi de les mateixes religioses, i no es va obrir al públic fins a mitjan segle XX. Ara, després de l’exposició “Dones silenciades. El llegat de Sor Eulària Anzizu al monestir de Pedralbes (1868-1916)”, presentem al públic la cel·la de l’Àngel tal i com va ser concebuda.

Enric M. Puga

Ajuntament de Barcelona