Barcelona Cultura
> Accés al web Rere els murs del Monestir Reserva d'entrades

Petras Albas, mirall dels temps medievals

Visita dinamitzada adreçada al CM i CS d’educació primària.

El monestir de Pedralbes, fundat per la reina Elisenda de Montcada el 1326, és un mirall de la societat i la mentalitat de l’època medieval. A través de la història dels personatges vinculats a aquest monestir, monges, serventes o dones esclavitzades, n’analitzarem els espais pel que fa a la seva funcionalitat, la vida quotidiana de les monges i la seva organització interna per descobrir com el Monestir, tot i ser un espai tancat de clausura, era un reflex de la societat estamental del moment i de la seva manera de pensar i viure. Durant l’activitat es fomentarà la reflexió al voltant de les preguntes següents: per què les monges vivien en clausura?; què portava aquestes dones a dedicar la seva vida a l’oració?; com era el dia a dia a Pedralbes? I, en definitiva, en quina mesura el monestir és un reflex dels temps medievals?

PDF Visualitzat

1. Objectius d’aprenentatge de la visita
 

  • Aprendre sobre la societat estamental a l’època medieval i relacionar-la amb l’organització interna del Monestir.
  • Identificar altres vincles entre el Monestir i la vida a l’exterior del cenobi.
  • Aprendre sobre alguns aspectes de la societat de la Barcelona de la baixa edat mitjana.
  • Situar els diferents espais que conformen el recinte monàstic i explicar-ne els usos.
  • Conèixer la vida quotidiana de les monges clarisses a l’edat mitjana.
  • Utilitzar fonts senzilles d’informació indirecta per explicar la vida dins del Monestir.
     

2. Competències clau que es treballen
 

  • Competència en comunicació lingüística.
    • Treballant l’expressió de forma oral amb claredat i adequació als diferents contextos, i participant en interaccions comunicatives amb actitud cooperativa i respectuosa.
    • Treballant la comprensió, interpretació i valoració de textos orals, escrits o multimodals senzills amb acompanyament puntual per participar i construir coneixement.
  • Competència en consciència i expressió culturals.
    • Treballant el reconeixement i respecte vers els aspectes fonamentals del patrimoni cultural i artístic.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (transversal).
    • Treballant amb altres persones, intercanviant idees i compartint responsabilitats.
    • Realitzant conjuntament una acció (presentació), participant de manera activa amb actitud cooperativa en les tasques dins d’un equip.
       

3. Sabers que es mobilitzen
 

L’activitat treballa aspectes dels següents sabers segons l’àrea corresponent:

  • Coneixement del medi: natural, social i cultural.
    Societats i territoris
    • Lliçons del passat.
      • Ús i anàlisi de fonts històriques per interpretar les accions individuals i col·lectives de fets i esdeveniments rellevants de la història.
      • Coneixement de les expressions culturals i artístiques de l’entorn per comprendre l’època en què es va crear com a resultat d’una manera d’entendre el món en el seu context temporal.
      • Coneixement del patrimoni natural i cultural per valorar-lo i preservar-lo.
         
  • Educació artística.
    Educació plàstica i visual
    • Percepció i anàlisi
      • Identificació i gaudi d’espais culturals i artístics participant amb respecte i valorant-los en activitats i visites culturals.
         

4. Metodologia
 

Exposició dinamitzada de continguts. Observació estructurada de l’espai i les obres d’art. Activitats d’aprenentatge orientades al debat i intercanvi d’idees per part de l’alumnat.
 

5. Recursos
 

A l’aula: proposta didàctica per treballar amb l’alumnat abans i després de la visita. Al Monestir: textos, làmines, mapes i altres elements de suport per a la mediació.

 

Per informació sobre la reserva d'aquesta visita fes clic aquí

Ajuntament de Barcelona