

Main Menu Layer
Petras Albas, empremtes de l’edat mitjana
Posició PDF Visualitzat
Visita adreçada a ESO i Batxillerat
Durant l’època medieval, el monestir de Pedralbes es va convertir en una institució senyorial de gran importància amb el suport de les jerarquies eclesiàstiques i civils. Les dones que hi van habitar en els primers temps provenien de diferents estaments socials i van reproduir els esquemes i la manera de pensar de la seva època en la vida que feien dins el monestir. A través de petites notes que es conserven a l’arxiu del monestir, del recorregut per les estances del cenobi i de la contemplació d’alguns dels objectes que van pertànyer a les monges, s’interpreta com era la vida d’aquestes dones dins la clausura, com a reflex de la societat medieval.
PDF Visualitzat

Objectius:
- Explicar la trajectòria històrica del monestir en temps medievals.
- Analitzar la relació entre la disposició i la funció dels espais del monestir amb referència a l’organització de la vida monàstica.
- Construir el coneixement històric a partir de l’ús de fonts primàries de l’època medieval.
- Analitzar les característiques arquitectòniques del gòtic català al monestir de Pedralbes.
- Estudiar les principals obres d’art medievals conservades al monestir, fent un èmfasi especial en les pintures murals de la capella de Sant Miquel.
Relacions curriculars:
- Anàlisi dels canvis econòmics i polítics de la baixa edat mitjana, incidint especialment en l’auge de la vida urbana i del comerç, així com en els conflictes que es van produir en el món rural. Anàlisi del paper de l’Església en la cultura i la mentalitat medievals.
- Ús i contrast de diferents fonts documentals primàries i secundàries (materials, textuals, iconogràfiques, cartogràfiques, digitals, etc.) per contextualitzar els conceptes generals amb fets de l’entorn proper. Representació gràfica de les seqüències temporals.
- Valoració del paper de les dones i dels homes com a subjectes de la història i del present. Exercitació de l’empatia històrica i establiment de relacions entre el passat i el present.
- Reconeixement dels elements bàsics que caracteritzen els estils artístics a l’època medieval i a l’època moderna per mitjà de l’observació directa i indirecta, i de la interpretació d’obres significatives de l’àmbit català, espanyol i europeu dins el seu context cultural. Valoració de la necessitat de protegir i difondre el patrimoni.
- Identificació, anàlisi, interpretació i valoració de l’arquitectura i de l’art de la imatge d’època gòtica, en el context d’una cultura urbana. Caracterització de l’art gòtic a Catalunya, identificant-ne les particularitats, per mitjà de l’anàlisi i el comentari metodològic d’obres representatives dins el context de la corona catalanoaragonesa.
ESO:
- Competències bàsiques transversals:
- Competències comunicatives (competència artística i cultural i competència comunicativa lingüística i audiovisual); competències específiques per conviure i habitar el món (competències en el coneixement i la interacció amb el món físic); competències metodològiques (competència d’aprendre a aprendre).
- Competències bàsiques de l’àmbit social:
- Dimensió històrica:
- Analitzar els canvis i continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històric.
- Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.
- Dimensió cultural i artística:
- Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
- Valorar el patrimoni cultural com herència rebuda del passat, defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se n’apropiïn.
- Dimensió històrica:
Batxillerat:
- Competències generals de Batxillerat:
- Competència comunicativa.
- Competència en gestió i tractament de la informació.
- Competència personal i intrapersonal (treball en equip, assertivitat, dialògica, escoltar i aprendre dels altres).
- Competència amb el coneixement i interacció amb el món (física, social, cultural i cívica).
- Competències bàsiques de l’àmbit artístic:
- Competència amb la dimensió temporal de les manifestacions artístiques.
- Competència en l’observació, anàlisi i interpretació de les obres d’art.
- Competències bàsiques de la matèria d’història:
- Competència en la dimensió temporal de l’experiència social humana.
- Competència en la crítica de les fonts històriques.
- Competència social i cívica (consciència històrica).
Metodologia:
Exposició de continguts. Observació estructurada de l’espai i les obres d’art, interpretació de fonts primàries i elaboració d’hipòtesis i conclusions per part de l’alumnat.
Materials:
Plànol del monestir de Pedralbes al segle XVII i reproducció de fonts primàries dels segles XIV i XV procedents de l’arxiu del monestir de Pedralbes, així com d’extractes i transcripcions d’aquestes.
A continuació podeu descarregar el dossier amb activitats per abans i després de la visita:
- Infantil i Educació especial 1
-
Cicle de Primària
-
Secundària i Batxillerat
- Visita autoguiada al monestir 4