

Main Menu Layer
Plantes, remeis i apotecaris a l’edat mitjana
Visita adreçada a cicle mtjà i superior de primària
Quins usos tenien les plantes medicinals que es conreaven al claustre del monestir de Pedralbes a l’edat mitjana? En la primera part de la visita s’explica com es guarien les malalties a l’època medieval (i, concretament, al monestir de Pedralbes), així com la visió del cos que es tenia a l’edat mitjana i com aquesta visió condicionava les pràctiques mèdiques. En la segona part s’estudien les plantes del jardí medicinal i els seus usos a l’edat mitjana i en l’època actual.

Objectius:
- Relacionar els diferents espais del monestir amb les activitats que s’hi desenvolupaven i amb la vida de les monges.
- Explicar com es guarien les malalties a l’edat mitjana i, més concretament, al monestir de Pedralbes.
- Reflexionar sobre la visió del cos humà a l’edat mitjana, comparant-la amb la visió actual, i sobre com aquesta visió repercutia en la manera de guarir les malalties.
- Donar a conèixer algunes de les plantes medicinals que es conreaven al monestir a l’edat mitjana, les característiques morfològiques d’aquestes plantes i la seva aplicació mèdica a l’edat mitjana i avui en dia.
Relacions curriculars:
- Ús de fonts d’informació històrica diverses per obtenir informació i constatar els canvis o la continuïtat al llarg del temps d’aspectes de la vida quotidiana de l’entorn proper.
- Ús d’unitats de mesura temporals i aplicació de les nocions de canvi i continuïtat a l’anàlisi de l’evolució d’algun aspecte de la vida quotidiana al llarg del temps, comparant cultures allunyades en l’espai o el temps.
- Identificació del paper individual i col•lectiu dels homes i les dones en la història.
- Classificació, mitjançant claus dicotòmiques senzilles, dels diferents grups de vertebrats i plantes (herbes, arbustos i arbres) de l’entorn proper a partir d’algunes característiques observables.
Competències bàsiques transversals:
- Competències comunicatives (competència artística i cultural); competències específiques per conviure i habitar el món (competència en el coneixement i la interacció amb el món físic); competències metodològiques (competència d’aprendre a aprendre)
Competències bàsiques de l’àmbit del coneixement del medi:
- Àrees de coneixement del medi natural i de coneixement del medi social i cultural
- Dimensió món actual:
- Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
- Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.
- Dimensió salut i equilibri personal:
- Prendre decisions sobre higiene i salut amb coneixements científics per a la preservació i el guariment de malalties.
Competències bàsiques de l’àmbit d’educació en valors:
- Dimensió interpersonal:
- Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
Metodologia:
Exposició de continguts i diàleg entre el docent i l’alumnat, treball en grups, debat i contrast de punts de vista, elaboració d’hipòtesis i conclusions.
Materials:
Elements específics de suport per al desenvolupament de la visita taller.
Observacions:
Per l’estat de les plantes del jardí medicinal medieval, aquesta activitat es realitza els mesos de setembre, octubre, abril, maig i juny.
- Infantil i Educació especial 1
-
Cicle de Primària
-
Secundària i Batxillerat
- Visita autoguiada al monestir 4