

Main Menu Layer
La medicina medieval i el jardí medicinal de Pedralbes
Visita adreçada a ESO
L’experiència de la malaltia i la visió que es tenia del cos, així com l’ús de les plantes medicinals, són l’eix temàtic que tendeix un pont cap al passat i ens permet conèixer com era la vida a l’edat mitjana. En aquell temps, l’ésser humà es veia com un element integrat en equilibri perfecte amb l’univers, i la medicina era un instrument per reequilibrar el cos amb la natura. L’explicació de la teoria humoral i dels llibres sobre matèria mèdica escrits per Hildegarda de Bingen i Ibn Wafid són els elements que ajuden a treballar la visió del cos, el saber mèdic i les pràctiques emprades per guarir malalties dins i fora del monestir a l’edat mitjana. Durant l’activitat es visitarà el jardí medicinal del claustre, la farmaciola, la infermeria i la cuina.

Objectius:
- Donar a conèixer els sabers i les pràctiques mèdics de l’edat mitjana. Explicar els coneixements mèdics en el context del monestir, així com les malalties i les cures més habituals.
- Explicar la influència de la cultura grecollatina en els coneixements mèdics àrabs i la incorporació d’aquests al coneixement mèdic medieval, així com el balanç entre religió i ciència en els principis bàsics de la medicina medieval.
- Analitzar la concepció que es tenia del cos a l’època medieval i la relació que s’establia entre alimentació i malaltia.
- Estudiar les plantes que es conreaven al monestir i les seves possibles aplicacions mèdiques.
- Explicar i analitzar l’estructura del conjunt monàstic.
Relacions curriculars:
- Aplicació de les nocions històriques de canvi, continuïtat i simultaneïtat a diversos fenòmens històrics.
- Valoració del paper de les dones i dels homes com a subjectes de la història i del present.
- Anàlisi dels canvis econòmics i polítics de la baixa edat mitjana, incidint especialment en l’auge de la vida urbana i del comerç, així com en els conflictes que es van produir en el món rural. Anàlisi del paper de l’Església en la cultura i la mentalitat medievals.
Competències bàsiques transversals:
- Competències comunicatives (competència artística i cultural i competència comunicativa lingüística); competències específiques per conviure i habitar el món (competència en el coneixement i la interacció amb el món físic); competències metodològiques (competència d’aprendre a aprendre); competències personals (competència d’autonomia i iniciativa personal).
Competències bàsiques de l’àmbit social:
- Dimensió històrica:
- Analitzar els canvis i continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històric.
Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:
- Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana:
- Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.
- Reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.
- Dimensió salut:
- Adoptar mesures de prevenció i hàbit saludable a nivell individual i social fonamentades amb el coneixement i estratègies de detecció i resposta del cos humà.
Metodologia:
Exposició de continguts. Treball en grups, debat, elaboració d’hipòtesis i conclusions per part de l’alumnat.
Materials:
Elements específics de suport per al desenvolupament de la visita.
- Infantil i Educació especial 1
-
Cicle de Primària
-
Secundària i Batxillerat
- Visita autoguiada al monestir 4